چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۰
۰ نفر

روز گذشته گاز به تنها استانی که هنوز از گاز شهری برخوردار نشده بود، رسید.

گازرسانی زاهدان

 رئيس‌جمهور در مراسم افتتاح خط انتقال گاز ايرانشهر به زاهدان اظهار كرد: امروز شاهد روشن شدن مشعل گاز در زاهدان هستيم و در آينده شاهد روشن شدن مشعل گاز در زابل، چابهار و در قدم‌هاي بعدي همه شهرستان‌هاي اين استان از شمال تا جنوب و غرب تا شرق گازرساني خواهند شد.

به گزارش شانا، خط انتقال گاز از ايرانشهر به زاهدان به طول ٢٦٢ كيلومتر با قطر ٣٦ اينچ در امتداد خط هفتم سراسري به‌منظور گازرساني به شهر زاهدان، نيروگاه‌ها و صنايع مختلف استان، ساير شهرها و روستاهاي استان روز گذشته به بهره‌برداري رسيد. همزمان با افتتاح خط انتقال گاز به زاهدان و با حضور رئيس‌جمهور عمليات اجرايي احداث خط لوله ايرانشهر به چابهار نيز آغاز شد.

حسن روحاني در اين مراسم عنوان كرد: آنچه در ٢سال پيش در زاهدان وعده داده بوديم، امروز با روشن شدن مشعل گاز در اين شهر اجرايي شده است.وي با اشاره به 3سفر خود به استان سيستان و بلوچستان در دوره فعاليت دولت يازدهم افزود: البته اين سفر استاني محسوب نمي‌شود، بلكه سفر وفاي به عهد است چرا كه ما در سفر اول وعده‌هايي به شما داديم و شما مردم مطالباتي داشتيد و طرح‌ها و پروژه‌هايي اعلام شد و قول داديم كه دولت همه توان و تلاش‌خود را براي اجراي وعده‌ها به‌كار خواهد گرفت.

رئيس‌جمهور اظهار داشت: امروز خوشحالم كه بسياري از وعده‌هاي دولت در اين استان محقق شده و همه وعده‌ها و پروژه‌هاي اعلام شده نيز با تلاش مسئولان به انجام خواهد رسيد. دكتر روحاني تأكيد كرد: آنچه امروز به ثمر نشسته در سايه وحدت و انسجام مردم استان اعم از شيعه و سني و اقوام مختلف اعم از بلوچ و سيستاني است كه به جهان نشان دادند در دوراني كه در بسياري از كشورها بيگانگان شعله اختلافات و انشقاق را ترويج مي‌كنند، در كشور ما همه اقوام و مذاهب برادرانه در كنار هم براي آباداني و توسعه ايران تلاش مي‌كنند. روحاني همچنين گفت: با نصب اسكله جديد در بندرچابهار، ظرفيت اين بندر از 2.5ميليون تن به 8.5ميليون تن خواهد رسيد كه معناي آن ايجاد يك تحول بزرگ براي استان سيستان و بلوچستان و كل منطقه خواهد بود.

پروژه گازرساني به استان سيستان و بلوچستان ازجمله پروژه‌هاي تصويب شده در شوراي اقتصاد است كه منابع آن از محل بند «ق» تبصره 2بودجه سال 93پيش‌بيني شده بود. گازرساني به نيروگاه‌هاي زاهدان، چابهار، ايرانشهر و صنايع استان سيستان و بلوچستان از اولويت‌هاي اين پروژه به‌شمار مي‌رود كه براي آن، 1.6ميليارد دلار اعتبار تعريف شده است.

سالانه 2ميليارد ليتر فرآورده در سطح استان مصرف مي‌شود كه با گازرساني به اين استان، سوخت گاز جايگزين سوخت‌هاي مايع مي‌شود. محاسبات نشان مي‌دهد كه با گازرساني به نيروگاه‌هاي استان از مصرف سالانه 1.4ميليارد ليتر نفت‌گاز و 550ميليون ليتر نفت كوره به ارزش 660ميليون دلار جلوگيري مي‌شود.

کد خبر 363602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha